PERSBERICHT: Figi gaat weer verbouwen! #filmtheaterfoyer

DE BIOSCOOP BLIJFT GEWOON OPEN TIJDENS DE VERBOUWING

Victoria Ruijs pakt haar roze helm weer van zolder!

Het is weer zover! Na een geslaagde verbouwing van de eventzalen en het Grand Café in 2017  gaat Figi nu een nieuwe Filmtheaterfoyer bouwen. Deze zomer (start maandag 6 augustus) wordt het hele interieur van de oude bioscoop beneden (na bijna 25 jaar trouwe dienst) eruit gesloopt en wordt het helemaal opnieuw opgebouwd tot een warm, theatraal en filmische filmtheaterfoyer. Ook de gevel van de bioscoop en het theater krijgt weer de uitstraling die je mag verwachten bij een professionele bioscoop en theater. De Zeistenaar ziet straks op de Tweede Dorpsstraat waar haar gemeentelijk (film)theater huist! Tijdens de verbouwing blijft de bioscoop gewoon open voor de bezoekers, alleen even omlopen via de hoofdingang van Figi.

VAN BIOSCOOP NAAR FILMTHEATER
Victoria Ruijs: “Zo simpel als het hierboven leest, zo complex is het proces dat aan de verbouwing vooraf ging. Natuurlijk had ik in mijn business plan (wat ik gemaakt heb voor ik startte als directeur bij Figi) dat ik ook de bioscoop wilde verbouwen tot filmtheater. Uit onderzoek blijkt, en logisch nadenken helpt ook, dat Zeist behoefte heeft aan een filmtheater in de buurt. Wij zien dat ook in de groeiende bezoekersaantallen bij de verschillende filmhuisseries die wij nu bij Figi hebben lopen. Bijvoorbeeld Boek & Film, natuurlijk de Filmliga, Kunst in Beeld of de livestreaming van grote opera’s en klassieke balletten.

Naast onze kinder- en reguliere bioscoopprogrammering gaat Figi zich steeds meer op kwaliteitsfilms richten. Niet dat we de kaskrakers zoals een James Bond of een goede chick flick vergeten, natuurlijk niet. Maar wel programmeren wij nu de betere films uit Hollywood, Europa of Nederland. In 2019 is Figi zelfs het toneel voor het grootste amateurfilmfestival van Europa: Unica. Een week lang zijn al deze films gratis te bezoeken in Figi (meer info volgt).”

INRICHTING
Architect Gerben van der Molen van Stars Design heeft weer getekend voor het ontwerp. Het gaat een prachtige ruimte worden; een warm, theatraal en filmische filmtheaterfoyer waar gasten voor/na de (film)voorstelling en in de pauze kunnen genieten van een hapje en een drankje. Een nieuwe bioscoopinrichting moet ook passen bij een nieuwe programmering en zijn ingericht op de meest efficiënte organisatie. Figi merkt dat er steeds meer tickets mobiel worden gekocht. Een echt kassameubel is dus steeds minder nodig. Straks koop je je tickets gewoon aan de bar. En bij diezelfde bar koop je ook je cappuccino of een vers getapt biertje. En dat gaat Figi trouwens cashless doen, voor uw en onze veiligheid.

LOKALE FIGI PARTNERS
Hotel Theater Figi vindt het belangrijk om zoveel mogelijk met lokale bedrijven te werken. Dus ook voor deze verbouwing zal Figi weer werken met vele Zeister bedrijven. Ruijs: ‘We hebben onze eigen aannemers gevraagd dit mooie project op te pakken. Samen met aannemer Visser Bouw Advies Beheer BV, Van Kalkhoven Elektrotechniek BV, loodgietersbedrijf Wisman en schildersbedrijf Ravoo gaan we verder bouwen aan Figi 2.0. Ik pak mijn roze helm weer van zolder en kijk heel erg uit naar deze verbouwing. Ik hoop het publiek eind september te mogen ontvangen voor de start van het nieuwe theaterseizoen in onze nieuwe foyer.”

Bekijk hier de eerste impressiebeelden!

2018-07-25T16:42:33+00:00